NDSM-werf Amsterdam

NDSM-werf Amsterdam

In 1894 werd op de voormalige VOC-werven op Oostenburg, in Amsterdam-Oost, de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij opgericht. Hier werd op dat moment de scheepsbouwindustrie nieuw leven ingeblazen doordat men moderne ijzeren schepen met mechanische aandrijving ging bouwen. Het bedrijf was succesvol, en doordat Oostenburg geen ruimte voor uitbreiding bood verhuiste men in 1915 naar de overkant van het IJ. In 1920 vestigde zich op het terrein naast de NSM de Nederlandsche Dok Maatschappij, en na de Tweede Wereldoorlog fuseerden deze bedrijven tot de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij. Er was op dat moment veel behoefte aan vervanging van oudere schepen en vervoer van en naar Nederlands-Indië. Daarnaast groeide de Nederlandse economie, waardoor het vervoer van goederen en passagiers een grote vlucht nam.

De NDSM werd wereldwijd gezien als een zeer succesvol en vooruitstrevend bedrijf in de scheepvaartwereld en was ooit een van de grootste en modernste scheepsbouwwerven ter wereld. Het was een bedrijf waar veel innovaties zijn bedacht die nu nog steeds in de scheepsbouw en bij scheepsreparatie worden toegepast.

In de jaren 1970 raakt de NDSM echter in de problemen door de oliecrisis en concurrentie en in 1984 gaat ze uiteindelijk failliet.

Op dit moment wordt er druk gebouwd in het gebied. De westzijde van het NDSM-terrein wordt bebouwd met kantoren, woningen en commerciele functies. De oostzijde blijft het karakter ademen van festivals, broedplaats en kunstenaars.

Marseille Buiten en MINTSKE landschapsontwerp zijn gevraagd de openbare ruimte voor het hele NDSM-terrein te ontwerpen, deels op basis van door de gemeente vastgestelde uitgangspunten. De opgave speelt zich af op verschillende schaal- en uitwerkingsniveaus en loopt vanaf het voorjaar van 2016. Door ons ontworpen projecten binnen NDSM zijn oa de buitenruimte van Nautique Living, de Scheepsbouwkade, het Pontplein, Helling 5, het Waterpark, Werf-oost fase 1 en de boardwalk B10.